Kedves Olvasó!
A szimbolizmus elengedhetetlen része, annak , hogy magunkat egy bizonyos csoportba sorolhassuk. A csoportokba sorolás, pedig elengedhetetlen része az életnek. A túlélésnek. Persze vannak kiskapuk, néha tárva nyitva, máskor csikorogva várják, hogy megkenjük őket egy csepp olajjal. Bárhogyan is történik, egyik vödörből a másikba essünk tehát nem hiszem, hogy jobb lesz nekünk ettől. A kiskapukon kívül még ott vannak az álmok is. A filmek, amiket megálmodnak, és a filmek, melyekben álmodnak.
Inception- Szimbolika, szimbólumok, jelek, tények
DiCaprio rettenthetetlen sablon szerepei után mégis kapunk tőle valami mást, amire azt modhatjuk: remekmű. Hiszen ki ne vágyna arra, hogy álomból álomba röpülve halott kedvesével töltse napjai, vagy leéljen 100 hosszú életet, akár pár másodperc alatt is.
Én imádok álmodni. Álmomban az vagyok, aki igazán lenni szeretnék. Beszélhetünk itt Király Jenő kulturális szimbólumairól a filmekben, vagy, hogy milyen elfelejtett és nyomorult emlék vezet midünket arra, hogy nap mint nap kényszerítsük elménket (vagy az elménk bennünket?), hogy újraéljük vagy esetleg előre megéljük a múlt és a jövő történéseit. És itt most nem áll szándékomban a Dejavu méltathatatlanul nagy és titokzatos szerepéről beszélni.
Végül is csakis az állom, mint szimbólumként értelmezendő mivolta is megérne egy elég hosszú misét. Bár arra senki sem kíváncsi.
Szóval: A főszereplő- aki saját zaklatottsága és kilátástalan helyzetének félretevésére kényszerül, egy utolsó munka erejéig amikor az ellenségből, hirtelen barát lesz, hogy megcsinálja a lehetetlent és elmenjen oda, ahonnan nincs visszaút.
Magyarul, szálljon a pokolra, szolgálja a sátánt az örökké valóságon át, mígnem fel nem ébreszti őt az ÁLLOMGÉP(?????), és újra vissza nem tér a valóságba. De honnan a fenéből tudja, hogy az- az a valóság?
Hát az ő kis totemével. / egy tárgy mutatja meg a valóságot?- nézzünk csak, a valóság kézzel fogható igaz? az érzékeinkkel érzékeljük a világot magunk körül, kettőségben élünk pirosban és kékben- feketében és fehérben, mennyországról és pokolról tanulunk- jobb és bal oldal között vacilálunk nők és férfiak vagyunk- földről és égről elmélkedünk s végső soron élünk vagy halunk.
Tehát az álomban nincs kettősség- ott a pillanatnyi léte van, az agyunk és egyéb ok okozati kapcsolatok csodájaként értelmezünk.
Mondjuk velem még sosem fordult elő az álmomban, hogy az akkor átélt valóságot, nem igazi valóságként értelmezzem / érzem, ahogy a testek érintkeznek, ahogy a szomorúság, vagy a kaland vágy átjárja a testem tehát én érzek/
Szóval miről is szól valójában ez a merőben érdekes film?
- a család újraegyesüléséről?- nem
- az önmagunk határainak legyőzéséről?- nem
-a feltétlen bizalomról? - nem
- a technika újításairól?- nem
- a bosszúról?- nem
-az elengedésről?- nem
Ez a film röpke két órában lemondja, hogy az a valóság amit mi valóságként nappalként, éjszakaként értelmezünk. Amiben próbálunk boldogulni, és élni valójában nem létezik.
Egy hologram, egy állomás- ki minek nevezi. esetleg fikció, vagy egy hatalmas Truman Show…
Megjegyzés:Természetesen, ez az én személyes véleményemet tükrözi, senkit sem szeretnék sem megbántani, vagy befolyásolni saját vallási vagy egyéb személyes meggyőződésének ellenkezőjéről.
Viszont itt jön a csavar: A totem pörgése a végén, nem csupán a valóság megkérdőjelezését vonja maga után? Hamem azt is, hogy a filmben feltünően hasonlító Cobb( Dicaprio)- Christopher Nolant ( a rendező) alakítja?
Tehát, ha ő maga végezte rajtunk az Inception-t / magával a filmkészítéssel/ akkor mi most valójában az ő álmában vagyunk?
Zseniális.
Utolsó:
Cobb kék nyakkendő
Mall: piros ruha
Pár idézet, és megjegyzés, mellyel talán könyebben értelmezhető a film:
“Building a dream from your memory is the easiest way to lose grasp of what’s real and what is a dream,”
In the dream world, killing oneself often means a safe return to reality.
Spinning top: Cobb uses a spinning top as the totem to remind himself which reality he’s in.
“I'll tell you a riddle. You're waiting for a train. A train that will take you far away. You know where you hope this train will take you, but you can't be sure. But it doesn't matter. How can it not matter to you where this train will take you?”
Symbols-Szimbólumok:
WATER( Víz):
A tisztaságot, az ujjászületést jelképezi. Az eredendőt. Mózest vízen bocsátották biztonságba, keresztelő szent jános vízzel keresztelt, ( azóta is vízzel keresztelünk)- alámerülünk, és amikor felébredünk- akkor a tisztaság ( angolul purity) állapotába kerülünk.
TRAIN (Vonat):
Az átmenés állapota. A pontból B pontba, biztonságban, mégis üldözötten, Cobb-ot a vonat emlékezteti, hogy vigyáznia kell mert a tudatalattija mély pincehelységébe be van zárva valaki, akinek nem kéne ott lennie ( MAl( a halott felesége))
MAZE (Útvesztő):
Az álmokat útvesztőre építik hogy a valósághoz hasonlítson, mégis, csak az tudja, hogy hol van a kapu- és az amit keresnek, aki az álmot alakítja csak így lehet eljutni ahhoz, aki álmodik!
és a zene: kihagyhatatlan, egyszerűen történelem!
K.
Filmtitkok és szimbólumok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése